أخبار الدولةتوب ستوري

الرئيس السيسي: مش عاوزين ننسى الأيام المؤلمة اللى مرينا بيها

 

طالب الرئيس عبد الفتاح السيسى، كافة أجهزة الدولة المصرية الحذر والحرص فى التعامل مع الوضع فى سيناء، قائلا: “الحذر والحرص مستمر من كل الأجهزة.. لا تغمض عين أو جفن.. اوعوا تطمأنوا.. دايما عنينا منتبهة لكل حاجة.. ومعانا أبناء سيناء.. ومش تسكتوا على حد.. ولما مش قدرنا نعمل قبل كده فى الفترة من 2006 إلى 2010.. والنهاردة خلى بالكم.. احنا مش هنضيعه.. بالعكس.. هنشوف حل ونعاجله ونفهمه.. مش نسكت ابدا”.

الرئيس السيسي
الرئيس السيسي

الرئيس السيسي: مش عاوزين ننسى الأيام المؤلمة اللى مرينا بيها

وأضاف الرئيس السيسى، خلال كلمته فى تفقد اصطفاف المعدات المشاركة فى تنمية وإعمار سيناء: “قعدنا 10 سنين مش عاوزين ننسي.. مش عاوزين ننسى الأيام المؤلمة اللى كانت تمر منأ.. واسف انى بقولها فى يوم جميل.. مهم نكون ننتبه ونخى بالنا أكثر.. وعلشان مش يكرر لا هنا ولا أى حتة فى مصر.

 

وجه الرئيس عبد الفتاح السيسي، قائد الجيش بسرعة إزالة العبوات الناسفة والألغام، قائلا “مش عاوز نخسر حد تاني .. عاوزين تاخدوا شهر ولا شهرين عشان تتم إزالة العبوات الناسفة بشكل كامل 100%”.

 

الرئيس السيسي
الرئيس السيسي

وأضاف “عبد الفتاح السيسي” خلال تفقده اصطفاف المعدات المشاركة في إعمار وتنمية سيناء، أن الأولوية للعمل في مشروعات التنمية لشركات أبناء سيناء، لأنهم قاموا بالعمل مع الدولة في ظروف أصعب من تلك بكثير.

 

وتابع الرئيس عبد الفتاح السيسي، أنه يرجو أن يتم الانتهاء من جميع مشروعات التنمية خلال فترة زمنية قصيرة.

 

وتابع الرئيس السيسي: “التواصل مع شيوخ القبائل ثقافة.. ثقافة للقوات مع الأهالى فى سيناء.. والمنطقة الغربية والجنوبية.. التواصل مع الأهالى والشيوخ ثقافة مطلوب تتنفذ على أعلى مستوي.. بتمنى لكم التوفيق ولسه قدامنا كتير”.

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

شاهد أيضاً
إغلاق
زر الذهاب إلى الأعلى